Hoe zit het nu met het ziektebriefje? Moet je medewerker al vanaf de eerste dag afwezigheid een ziektebriefje indienen of niet? Ontdek hier de huidige regels. Wat je vooral moet onthouden? Pas sowieso je arbeidsreglement aan. Ook al heb je al de nodige vermeldingen staan. De FOD werkgelegenheid vraagt een nieuw bijvoegsel aan je arbeidsreglement om wettelijk in orde te zijn.
Wel een ziektebriefje of niet?
Eind 2022 kwam er een besluit om 3 keer per kalenderjaar geen ziektebriefje nodig te hebben voor de eerste dag afwezigheid. Enkel bedrijven met minder dan 50 werknemers mogen hiervan afwijken. Mits een bijvoegsel in het arbeidsreglement of een aangepaste cao.
Pas sowieso je arbeidsreglement aan
Heb je vroeger al een clausule in je arbeidsreglement opgenomen om steeds een ziektebriefje voor te leggen? Dan zit je nog steeds niet safe. Volgens een recent advies blijkt een aanpassing toch noodzakelijk. Zie je op tegen de extra administratie? BizPlus werkt deze drempel voor je weg.
Hoe maak je jouw aanpassing bekend?
Door enkel het bijvoegsel toe te voegen, ben je wettelijk nog steeds niet in orde. Wat doe je dan wel? Ontdek hier de juiste procedure.
Stap 1: maak de aanpassing bekend binnen je bedrijf
- Vul het bijvoegsel aan met de datum en jouw bedrijfsgegevens. Druk het af en onderteken
- Hang dit samen met het opmerkingenregister uit op een zichtbare plek in jouw onderneming. Laat alles minstens 15 dagen lang hangen.
- Je medewerkers hebben dus 15 dagen de tijd om eventuele opmerkingen op het register te noteren.
Stap 2: leg het bijvoegsel neer bij de inspectie
Zijn de 15 dagen voorbij? Dan bezorg je binnen de 8 dagen het bijvoegsel en het opmerkingenregister aan BizPlus of dien je het elektronisch in bij de sociale inspectie . Let op: zelfs een blanco opmerkingenregister stuur je mee.
Stap 3: voer de aanpassing intern in
Hang 1 exemplaar van het aangepaste arbeidsreglement permanent uit op een zichtbare plek in je onderneming en op elke werkplaats. Iedere werknemer moet in elk geval op elk moment dit document kunnen raadplegen.
Stap 4: overhandig een exemplaar aan iedere werknemer
Overhandig aan elke werknemer een exemplaar van het bijvoegsel. Laat je werknemer daarbij het ontvangstbewijs ondertekenen. Doe dit ook bij elke nieuwe aanwerving. Moet dit op papier? Nee, dit mag ook elektronisch. Op voorwaarde dat je een bewijs van ontvangst hebt, bijvoorbeeld door een e-mail met ontvangstbevestiging.