Een goed doordacht onthaalbeleid (blog: onthaalbeleid) creëert een win- win situatie. Doordat de medewerker zich welkom voelt en dus sneller integreert, kan hij binnen kortere tijd efficiënt worden ingezet. En daar heeft de onderneming dan natuurlijk weer alle baat bij!
Naast een goede selectieprocedure (blog: werving & selectie) en een verzorgde verwelkoming is een onthaalbrochure een serieuze meerwaarde voor jouw onthaalprocedure. Het geeft jou als ondernemer het voordeel dat je bepaalde zaken niet over het hoofd zal zien en dat het onthaal van “nieuwe” medewerkers op een uniforme en gestructureerde manier verloopt.
Een goede onthaalbrochure bevat de nodige informatie over de praktische kant van werken in het bedrijf, de bedrijfsmissie en -visie, het organogram, …
Weet dat deze brochure moet worden begrepen door alle medewerkers, ook eventuele anderstaligen. Wij raden daarom aan de brochure op een praktische manier en in een éénvoudige, duidelijke taal op te stellen. Het arbeidsreglement (blog: arbeidsreglement) vermeldt sommige zaken wel, maar is meestal wettelijk zeer uitgebreid en in juridische taal opgesteld waardoor het niet voor elke medewerker even makkelijk leesbaar is.
Wat kan je in een onthaalbrochure opnemen?
- Verwelkoming
- Inhoudspagina
- Korte voorstelling van de onderneming
- Missie – visie & waarden van de onderneming
- Wie is wie binnen de onderneming – eventueel een organigram
- Enkele praktische afspraken
- Wat te doen bij ziekte/ afwezigheden
- Wie contacteren – wanneer op welk moment
- Wat te doen bij arbeidsongeval?
- Wat met verlof?
- Documenten
- Termijnen
- Hoe aanvragen?
- Verwachte aanwezigheid in de onderneming – uurregeling
- Wie is de vertrouwenspersoon?
- Afspraken omtrent sociaal secretariaat en uitleg bij de loonstrook
- Belangrijke afspraken rond onder andere gsm- & mailgebruik
- Afspraken inzake gezondheid, milieu & veiligheid
- Rookbeleid – werkkledij
- Wat te doen bij ziekte/ afwezigheden