Ligt jouw arbeidsreglement ook onder een laagje stof?
Bij aanwerving van personeel hoort administratie, veel administratie en ook veel ‘papier’.
Als werkgever ontvang je van het sociaal secretariaat allerhande documenten waaronder aansluitingsdocumenten, contracten,… en een arbeidsreglement die je verplicht in de onderneming moet bewaren én op iedere plaats waar je personeel tewerkstelt.
En dan gebeurt het, het arbeidsreglement belandt in een kast of een lade tot het eind der dagen …
Weinig werkgevers staan er bij stil dat hun arbeidsreglement in de loop van de tijd een aanpassing nodig heeft. Kan je niet meteen op een wijziging komen? Denk dan even aan volgende scenario’s :
- Zijn er wijzigingen geweest op vlak van de arbeidsorganisatie?
- Zijn er nieuwe uurroosters tot stand gekomen?
- Was er een installatie van camera’s of een track and trace- systeem?
- Is je arbeidsreglement aangepast voor de tewerkstelling van deeltijdse medewerkers?
Wanneer het arbeidsreglement écht te lang in de schuif is blijven liggen, kunnen nog meer zaken niet in orde zijn. Zo werden de opzeggingstermijnen in 2014 aangepast, en de GDPR reglementering kregen we in 2019.
Vergeet niet dat het arbeidsreglement steevast gecontroleerd wordt bij een sociale inspectie.
Laat je arbeidsreglement vandaag nog door BizPlus nakijken en contacteer ons.