Begeleiding en ontwikkeling van medewerkers voor gevorderden

Als doorwinterde teamleader heb je de cyclus van evaluatie en ontwikkeling bij je medewerkers helemaal helder: evaluatiegesprekken (wij noemen het liever groeigesprekken), coaching en begeleiding, training en opleiding, … Maar hoe kan het beter? Hoe kan je zien dat je inspanningen het beoogde resultaat op leveren?

“The only thing worse than training your employees and losing them is not training your employees and keeping them.” – Zig Ziglar.

De cyclus

Er kruip veel tijd en energie in de begeleiding en coaching van medewerkers, logisch dat je wil dat dit ook wat oplevert. Werken met een cyclus van doelstellingen, acties, evaluatie en bijsturen maakt dit meetbaar. Wordt er één welbepaald doel behaald, dan kan deze worden afgevinkt en kan er een nieuwe doelstelling vooropgesteld worden, bijvoorbeeld het behalen van een maandtarget.

Naast het bepalen van de doelstellingen is de definiëring van het beoogde resultaat een must. Welke competentie moet er op het eind verworven zijn? Binnen welk item van de organisatiecultuur willen jullie groeien? Hoeveel nieuwe klanten willen jullie bereiken? Enkel op basis van het resultaat kan de doelstelling worden afgetoetst. Aftoetsen van de doelstelling en de resultaten gebeurt door te evalueren. Dit gebeurt tijdens het zogenaamde evaluatiegesprek of beter: groeigesprek. Periodiek stilstaan bij het functioneren van medewerkers is even noodzakelijk als het opstellen van doelstellingen, afspraken en resultaten. Zo krijgt je leiderschapsstijl niet enkel een coachend, maar ook een sturend karakter.

Wil je medewerkers motiveren voor het behalen van bepaalde doelstellingen? Denk dan aan de loonbonus, het schouderklopje voor je medewerkers.

Evalueren: 3 doelstellingen

Een medewerker evalueren doe je niet zomaar. Er komt voorbereiding van de beide kanten aan te pas, het brengt wel wat ongemak en spanning bij je medewerker naar boven en als je het écht goed wil doen, kruipt er wel wat tijd in. Een groeigesprek laat je doorgaan met 3 doelstellingen:

  1. Nagaan bij je medewerker wat er wel, minderen en niet lukt.
  2. Polsen naar de redenen voor zowel succes en falen.
  3. Opstellen van nieuwe afspraken

Het evalueren gebeurt steeds vanuit 2 richtingen: vanuit de richting van de medewerker en vanuit de richting van de ondernemer. Het hogere doel is het bereiken van een betere en betekenisvollere relatie tussen medewerker en leidinggevende (dit kan een medewerker ’teamleader’ zijn of de ondernemer/zaakvoerder).

Wil je een positief groeigesprek belonen met meer nettoloon? Ga voor loonoptimalisatie.

Gaat dit jouw petje te boven? Wil je wel, maar ontbreekt het jou aan tijd? Kan je zelf nog wat bijsturen gebruiken? Aarzel niet en contacteer BizPlus.

Regelmatig tips ontvangen?

Blijf je graag op de hoogte van wat reilt en zeilt binnen de wereld van sociale wetgeving en personeelsbeleid? Vul dan onderstaand formulier in en je krijgt van ons regelmatig handig en onmiddellijk toepasbaar advies in je mailbox.

De grote wervings- en selectiepoll

De grote wervings- en selectie poll
Vul onze poll in en help ons om binnenkort het grote-arbeidsmarkt-mysterie te ontrafelen!

Wij gebruiken cookies om jouw surfervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘cookies aanvaarden’ of verder te gaan op deze website, verklaar je je akkoord met al onze cookies. Meer info

Je kan parkeren op de site “Studiebureau Jonckheere”, parking KBC
BizPlus bevindt zich op de derde verdieping