Het lijkt een voor de hand liggende vraag. Toch merken we in de praktijk dat veel werkgevers hier geen antwoord op kunnen geven. Een antwoord dat nochtans van cruciaal belang is voor je bedrijf. Want hoe weet je dan hoeveel omzet je moet draaien om een medewerker te kunnen aanwerven of om rendabel te zijn? Denk eraan: meten is weten. Volg deze 3 stappen om de totale kostprijs van een medewerker te bepalen.
1. Start bij het overeengekomen brutoloon. Hier betaal je als werkgever gemiddeld 25% patronale bijdragen op. Deze patronale bijdrage is een basisbijdrage voor alle sectoren. Hier komen nog bedragen bovenop die verschillen van sector tot sector.
2. Bovenop het maandelijkse brutoloon heeft een medewerker recht op vakantiegeld en eventuele extralegale voordelen. Daarbij komt meestal nog een eindejaarspremie.
3. Reken voordelen in natura zoals een bedrijfswagen of een laptop mee in de totale loonkost. Vergeet ook de premie van de arbeidsongevallenverzekering of een toegekende groepsverzekering niet.
De kostprijs van je medewerker is dus méér dan enkel het brutoloon. Maak de rekensom en weet vanaf nu perfect het antwoord op onze vraag.
Schakel BizPlus in en weet goed of een aanwerving of je huidig personeelsbestand financieel haalbaar is.
P.S. Wil je graag toch meer loon geven aan je personeel? Ga voor loonoptimalisatie!