Maakt jouw personeel gebruik van ChatGPT? Worden e-mails gescand door een spamfilter? Kunnen bezoekers van jullie website terecht op een chatbot?
Deze toepassingen zijn voorbeelden van laagdrempelige AI-systemen die in de meeste bedrijven niet weg te denken zijn. Ze worden onder meer gebruikt om de kwaliteit van dienstverlening aan klanten te verbeteren.
Op basis van de Europese AI-verordening worden ze ondergebracht in de categorie van toepassingen met een laag tot minimaal risiconiveau.
Regels rond AI
Voor AI-toepassingen zoals ChatGPT of chatbots geldt dat de gebruiker moet weten dat hij met AI communiceert. Voor een medewerker binnen je bedrijf betekent dit dat er voldoende AI-geletterdheid nodig is.
Wordt op de website een afbeelding via AI gegenereerd, dan moet dit worden vermeld.
Wordt een chatbot gebruikt op de website, dan moet de bezoeker weten dat hij met AI praat.
Kortom, voor deze AI-toepassingen gelden beperkte transparantie-eisen die in een AI-policy moeten worden opgenomen.
Lees hier meer over in onze vorige post: Hoe zit het met AI in jouw onderneming?
Dringend tijd om een AI-policy op te stellen
Wil je als onderneming, die waarde hecht aan verantwoordelijkheid en transparantie, een doordacht AI-beleid invoeren? Dan kan je hiervoor bij ons terecht. Wij helpen jou met het opstellen van een AI-policy met regels over wat wel en niet kan met generatieve AI binnen de onderneming.
Schakel BizPlus in om een persoonlijk uitgewerkte AI-policy voor jouw bedrijf op te stellen. Doe dit vóór 30 juni 2025 en betaal slechts 175 euro in plaats van 225 euro.