Je krijgt het telefoontje dat je liever niet krijgt. Jouw medewerker laat weten minstens 4 weken ‘out’ te zijn wegens ziekte of
een privé-ongeval.
Je bent bezorgd en duimt in de eerste plaats mee voor een spoedig herstel.
Het volgende wat door je gedachten gaat is de organisatie van het werk. Onder wie ga je het werk verdelen? Ga je snel op zoek naar een interim vervanger of lukt het om dit intern op te lossen? Het is uiteraard volledig normaal dat dit jouw eerste gedachten zijn bij het horen van zo’n nieuws.
Maar… vergeet ook de nodige administratie niet. Want bij een afwezigheid van 4 weken of langer ben je verplicht dit te melden aan de externe dienst voor bescherming en preventie op het werk (zoals IDEWE – Liantis Preventiedienst – MENSURA – Securex – Mediwet – ….).
Waarom?
Dankzij de melding kan de preventieadviseur-arbeidsarts van bij de start de situatie van jouw medewerker actief opvolgen. Dit is
belangrijk in het kader van de werkhervatting na de periode van afwezigheid. Gebeurt dit ineens voltijds of eerder opbouwend? Met dezelfde taken of een beperkt takenpakket? Dit zijn enkele mogelijkheden waarover de preventiedienst jouw medewerker informeert. Zo is de kans groter dat de werkhervatting ineens succesvol verloopt, zonder bijkomende uitval.
Hoe?
Dit kan in de meeste gevallen online of via een formulier dat de preventiedienst ter beschikking stelt.
Krijg je een bericht van langdurige afwezigheid en wil je van bij de start met alles in orde zijn? Contacteer ons dan direct. Wij overlopen bij BizPlus alles en geven jou terug de tijd om de continuïteit van je werking te organiseren.