Dirk is zaakvoerder van een bouwbedrijf. Eén van zijn medewerkers meldt zich regelmatig ziek, telkens voor 1 of 2 dagen. Dit houdt nu al 4 maanden aan. Tijd om iets te ondernemen. Maar hoe pak je dit aan?
Het antwoord: met verzuimgesprekken.
Wat zijn verzuimgesprekken?
Verzuimgesprekken zijn er in de eerste plaats om je medewerkers terug aan het werk te krijgen. Ze dienen niet als controle of straf. Met deze gesprekken probeer je de onderliggende oorzaken van het verzuim te achterhalen. Op individueel niveau, maar ook binnen afdelingen of in de volledige organisatie.
Door in gesprek te gaan en duidelijke procedures vast te leggen, verlaag je de drempel om thuis te blijven.
3 tips voor effectieve verzuimgesprekken
1. Luister open en onbevooroordeeld
Geef de medewerker de ruimte om zijn of haar verhaal op een natuurlijke manier te delen. Neem de tijd om aandachtig te luisteren, want vaak liggen de echte zorgen verborgen tussen de regels.
Let op dat je eventuele eigen frustraties niet laat doorklinken, zelfs niet als er vermoedens zijn dat de afwezigheid onterecht is.
2. Zoek samen naar oorzaken en oplossingen
Stel open vragen die het gesprek in de juiste richting sturen, zonder te vragen naar de aard of oorzaak van de ziekte.
3. Maak duidelijke afspraken
Zonder concrete afspraken en duidelijke communicatie bestaat het risico dat het gesprek geen impact heeft op het gedrag of de ervaring van de medewerker. Sluit dus zeker af met afspraken op papier.
Wil je meer informatie of richtlijnen hoe je dit concreet aanpakt op maat van jouw bedrijf? BizPlus staat je hierin bij. Neem nu contact op.