Sinds een aantal jaren kon je onderbrekingsuitkeringen zowel op papier als online aanvragen. Hier komt nu verandering in. Het papier valt weg. Aanvragen kunnen enkel nog online. Dit brengt alleen maar voordelen met zich mee: geen papierverspilling, snellere opvolging, efficiënter documentenbeheer, … . We leggen je uit hoe dit in zijn werk gaat.
Vanaf wanneer?
Sinds 1 juli 2024 is het enkel nog mogelijk om aanvragen voor tijdskrediet, loopbaanonderbreking of thematisch verlof online aan te vragen. Voor het onderwijs gaat de verplichting pas in vanaf 1 oktober 2024.
De overgangsperiode
Om iedereen de mogelijkheid te geven de online toepassing te leren kennen, voorziet de RVA in een algemene overgangsperiode van 3 maanden. Voor werknemers die problemen hebben met het gebruik van de toepassing, aanvaardt de RVA nog tot 1 oktober 2024 aanvragen op papier.
Hoe online je aanvraag indienen?
De online aanvraag zelf gebeurt in een paar klikken:
- De werknemer brengt de werkgever op papier of via e-mail op de hoogte van zijn verzoek.
- De werkgever vult het werkgeversdeel van de aanvraag in via de portaalsite van de sociale zekerheid.
- Daarna is het aan de werknemer om het werknemersdeel in te vullen via de toepassing Break@work.
- De werknemer krijgt de beslissing van de RVA in de e-Box.
Wil je dit snel en correct afgehandeld zien? Schakel BizPlus in.