Op basis van het laatste ministerieel besluit, zijn alle werkgevers vanaf 1/04/2021 (geen aprilgrap) verplicht om hun medewerkers en de niet-telewerkers te registeren via een app.
Met de huidige coronamaatregelen is het nog altijd verplicht om iedereen te laten telewerken. Alleen als de aard van de functie het thuiswerken onmogelijk maakt, of de continuïteit van de onderneming in het gedrang komt, mogen werknemers op de werkvloer aanwezig zijn.
De regering heeft tevens beslist dat het toezicht op de naleving moet versterkt worden. Daarom moeten alle werkgevers vanaf de maand april maandelijks een beperkt aantal gegevens aan de RSZ meedelen via de registratietool.
– Het aantal personen werkzaam bij onderneming en vestigingsplaats.
– Het aantal personen werkzaam bij onderneming die een functie uitoefenen die niet telewerkbaar is.
De sociale inspectiediensten zullen deze data als referentiepunt hanteren wanneer zij het naleven van het telewerk controleren. Wie een telewerkbare functie vervult, maar toch in het bedrijf aanwezig is, zal zijn of haar aanwezigheid moeten kunnen verantwoorden.
Welke ondernemingen?
Deze nieuwe wetgeving is van toepassingen op alle onderneming. Behalve voor de onderneming die vallen onder de verplichte sluiting, zoals:
– Café – Restaurants
– Cultuur en evenementensector
– Contactberoepen: kapsters – schoonheidsinstituten …
Welke medewerkers?
In het begin van de maand (1 april – 3 mei en 1 juni) moet je een foto maken van je onderneming en kijken wie er allemaal bij jullie zijn tewerkgesteld. Dit zijn uiteraard de mensen die verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst. (bedienden – arbeiders – flexijobs – langdurige zieken – mensen in tijdskrediet of loopbaanonderbreking)
Maar tevens moeten ook de volgende personen worden meegeteld:
– De uitzendkracht (interims) die op 1/04/2021 werkzaam in de onderneming
– De onderaannemers, consultants, freelancers en zelfstandigen die op structurele manier werkzaam in de onderneming
– Mensen van onderaannemers (zoals bewaking – gedetacheerden) die structureel in de onderneming aanwezig zijn
Bepaal het aantal personen dat een functie uitoefent die ‘niet-telewerkbaar’ is.
Die berekening moet je strikt interpreteren.
Enkel de medewerkers die in geen enkel geval hun taken of een deel ervan thuis kunnen uitvoeren, moet je meetellen. Maar de uitzendkrachten, vrijwilligers en werknemers van onderaannemers, freelancers moeten mee worden opgenomen in de telling.
Waar moet je dit als ondernemer invullen?
Al deze informatie moet worden ingevuld in de telewerk registratietool van de RSZ. Je vindt de registratietool terug op de portaalsite van de sociale zekerheid. Daar kan je de tool online invullen.
Hoe moet je dit doen?
Om jullie wat wegwijs te maken, hebben we vanuit BizPlus een leidraad gemaakt.
DOWNLOAD HIER GRATIS
Loop je ergens op vast, heb je een vraag of kunnen we helpen?
Aarzel niet en contacteer ons.