Medewerkers inzetten in je wervings- en selectiebeleid

Het lijstje van vacatures die tegenwoordig moeilijk in te vullen zijn, wordt helaas alsmaar langer. Boekhouders, operatoren, ingenieurs, … Knelpuntberoep of niet, een moeilijk in te vullen vacante betrekking heeft 3 mogelijke oorzaken:

  1. Een kwantitatief tekort: hierbij kunnen we kort zijn, er is gewoon te weinig aanbod van dit soort profielen op de arbeidsmarkt.
  2. Een kwalitatief tekort: in dit geval zijn er misschien wel voldoende kandidaten, maar blijkt dat ze niet over de juiste kwalificaties beschikken.
  3. Ongunstige werkomstandigheden: dit is de enige oorzaak waar je als werkgever impact op hebt: een niet-marktconforme verloning, een saaie bedrijfscultuur, magere groeikansen, …

Als je regelmatig onze personeelstips leest én toepast, dan mag je deze laatste oorzaak schrappen. Daar zit het alvast snor. Maar daarmee is jouw lege plek nog niet ingevuld.

Welke creatieve manier kan je nu nog bedenken om de juiste mensen aan te trekken?

Al eens aan een doorverwijzing door een van jouw medewerkers gedacht? De voordelen:

  • Jouw medewerkers, die gelukkig zijn in hun job, willen met plezier (en gratis) dit geluk delen met andere, potentiële collega’s.
  • Vlotte werving. Ah ja, want het nieuwe teamlid is er al van overtuigd dat jij de werkgever bent waar hij of zij wil voor werken.
  • Er is een extra motivatie om in jouw onderneming te komen werken, namelijk de relatie met de medewerker die de doorverwijzing deed.

Wil je je medewerkers belonen voor een doorverwijzing? Helemaal goed! Maar wedden dat ze zeggen dat dat helemaal niet nodig is? Toch is het geven van een fles champagne, een cadeaubon, een extra verlofdag, … een manier van ‘dankjewel’ zeggen.

Vergeet hierbij niet de ‘waarom’ te duiden:

  • Omdat een snelle invulling van openstaande vacatures het volledige team ten goede komt.
  • Omdat lang openstaande vacatures veel geld kosten, centen die niet geïnvesteerd kunnen worden in groei, dus onrechtstreeks ook niet in nog betere werkomstandigheden.
  • Omdat het nu eenmaal fijn werken is in een team die samenhangt.

Meer en meer wordt er een bruto premie uitgereikt voor die ultieme tip die resulteert in een aanwerving. Maak bij dergelijke aanwerfbonus duidelijke afspraken omtrent de voorwaarden van toekenning. Hou er ook rekening mee dat deze ‘beloning’ onderworpen is aan belastingen en RSZ bijdragen.

Bovendien moet het voordeel doorgegeven worden aan het sociaal secretariaat en dit gebeurt in vele gevallen niet of niet correct.

Heb jij een moeilijk in te vullen vacature? Ben jij op zoek naar alle mogelijke middelen om personeel aan te trekken? Vind je de aanwerfbonus wel interessant maar heb je hierbij nog vragen?

Contacteer BizPlus, jouw KMO personeelsdienst bij de hand

Regelmatig tips ontvangen?

Blijf je graag op de hoogte van wat reilt en zeilt binnen de wereld van sociale wetgeving en personeelsbeleid? Vul dan onderstaand formulier in en je krijgt van ons regelmatig handig en onmiddellijk toepasbaar advies in je mailbox.

De grote wervings- en selectiepoll

De grote wervings- en selectie poll
Vul onze poll in en help ons om binnenkort het grote-arbeidsmarkt-mysterie te ontrafelen!

Wij gebruiken cookies om jouw surfervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘cookies aanvaarden’ of verder te gaan op deze website, verklaar je je akkoord met al onze cookies. Meer info

Je kan parkeren op de site “Studiebureau Jonckheere”, parking KBC
BizPlus bevindt zich op de derde verdieping