Potje breken is potje betalen!
Dit spreekwoord gaat helaas niet altijd op als het om je medewerker gaat. Voor schade aan de bedrijfswagen maken we een onderscheid tussen vrije tijd en werktijd.
Schade tijdens de vrije tijd
Jan gaat ’s avonds nog even naar de winkel. Daar raakt hij tijdens een ongelukkig maneuver een paaltje. Bieke geniet tijdens het weekend van een gezellig uitstapje met het gezin naar de zee. Helaas eindigt het in mineur, als haar bedrijfswagen in aanraking komt met een andere wagen.
Zowel Jan en Bieke zijn aansprakelijk. Want de bedrijfswagens liepen schade op na de werkuren. Tijdens hun vrije tijd dus.
Schade tijdens de werkuren
Het is minder evident om je medewerker aansprakelijk te stellen voor schade aan de bedrijfswagen tijdens de werkuren. Dit kan enkel in de volgende 3 gevallen:
- De schade is het gevolg van bedrog
- Jouw medewerker beging een zware fout die tot schade leidde
- Er is sprake van een herhaaldelijke lichte fout
Enkele voorbeelden hiervan zijn: een ongeval veroorzaken in dronken toestand, het voertuig herhaaldelijk niet afsluiten, het negeren van rode stoplichten, …
Goede afspraken maken is de boodschap
Zoals je hierboven ziet, hangt veel af van de manier en het tijdstip waarop je medewerker schade moet melden. Enkel zo kan je besluiten of je medewerker wel of niet aansprakelijk is. Zet dus zeker goede afspraken op papier en bespaar jezelf heel wat discussies.
Maak nu werk van een degelijke car policy. Weet je niet hoe hieraan te beginnen? Doe beroep op BizPlus. Contacteer ons nu.
Meer weten? Stel je vragen aan ons. We helpen je graag verder.