Je personeel eigen goederen of diensten gratis of tegen een fikse korting geven kan toch geen probleem zijn? Nee, dat klopt, veel werkgevers doen dit al. Maar … het voordeel wordt niet altijd (correct) doorgegeven aan hun sociaal secretariaat.
We maken het duidelijk aan de hand van 2 voorbeelden:
Voorbeeld 1: helemaal gratis
Jan werk sedert vorig jaar in een elektrozaak waar vooral klein elektro wordt verkocht. Het personeel daar krijgt jaarlijks de mogelijkheid om een huishoudtoestel te kiezen uit de winkel, helemaal gratis.
Wanneer er sprake is van ‘gratis’, dus 100% korting, dan moet de medewerker toch nog ‘iets’ betalen. Hij of zij wordt enerzijds belast op de volledige kostprijs van het product of de dienst voor de werkgever. Daarnaast zal er ook RSZ werknemer verschuldigd zijn, nl. op het stuk van de korting dat 30% van de winkelprijs overschrijdt. Als werkgever betaal je patronale bijdragen.
Stel dat Jan voor een microgolf kiest, dan zal hij belastingen betalen op de kostprijs (aankoopprijs) voor de werkgever. Voor een microgolf met een winkelwaarde van 100 EUR, zal er 13,07% RSZ worden gerekend op 70 EUR. Dit komt neer op iets meer dan 9 EUR.
De werkgever financiert de microgolf en betaalt eveneens patronale bijdragen op 70 EUR.
Voorbeeld 2: aan een korting
Marleen is administratief bediende in een tuincentrum. Wanneer ze iets wenst aan te kopen op haar werk, krijgt ze een korting van 30% op de normale winkelprijs. Toch een mooie besparing wanneer ze een nieuwe grasmaaier aankoopt.
Het voordeel dat Marleen krijgt, is zowel voor de werknemer als de werkgever erg interessant. Wanneer de korting wordt beperkt tot 30% van de normale prijs en men niet onder de kostprijs duikt, dan zullen er geen socialezekerheidsbijdragen en belastingen verschuldigd zijn op dit voordeel.
TIP: Bied jij een korting aan of een gratis product of dienst aan je personeel? Geef dit voordeel zeker door aan het sociaal secretariaat.
Loop je hiermee vast, contacteer ons.