Bedrijf A
Het werk dat Jan levert is al maandenlang ondermaats. Ook zijn houding laat te wensen over. Hij trekt de sfeer en de motivatie van het volledige team naar beneden. Zo kan het niet verder. Jan wordt ontslagen. Hij zag dit niet aankomen en is in alle staten. Hij reageert bikkelhard en gaat de strijd aan. Hoewel de beslissing terecht was, sleept dit verhaal nog maandenlang aan.
Bedrijf B
Mieke ziet het duidelijk niet zo goed meer zitten. Ze maakt veel fouten. Ze is volledig in zichzelf gekeerd. Met alle gevolgen van dien voor het bedrijf en de werksfeer. Er wordt besloten met Mieke te praten. Heel constructief. Niet verwijtend. Het gesprek eindigt positief met een aantal werkpunten en met een stappenplan voor de opvolging. Hoewel Mieke het ziet zitten, lukt het haar niet om de werkpunten aan te pakken. Er volgt een tweede evaluatiegesprek. Alle op papier gezette punten worden door Mieke ondertekend. Helaas blijft het engagement uit en en komt een einde aan de arbeidsovereenkomst. De zaakvoerder stelt een duidelijke motivatie op. Mieke is wel onthutst. Maar dankzij het voorgaande traject is er geen strijd. Begripvol scheiden de wegen.
Iemand ontslaan is nooit leuk. Maar deze verhalen tonen aan hoe een correcte aanpak een wereld van verschil maakt voor alle partijen. Pak het aan zoals bedrijf B en je bent zowel wettelijk als moreel volledig correct te werk gegaan. Vergeet bij een ontslag dus niet om:
- In dialoog te gaan en de werknemer de kans te geven zich te herpakken.
- Zoveel mogelijk schriftelijke bewijzen te verzamelen. Zet afspraken op mail. Maak verslagen. Laat ze ondertekenen door de werknemer in kwestie.
- Het ontslag correct te motiveren en de motivatie binnen de 2 maanden aangetekend te verzenden, wanneer de werknemer hierom verzoekt. Weet dat dit wettelijk verplicht is, behalve bij een tewerkstelling korter dan 6 maanden, een uitzendcontract of bij studentenjobs.
Worstel je met je aanpak voor een ontslag? Contacteer ons.