Mieke komt in december in dienst en heeft al haar verlofdagen reeds opgenomen bij haar vorige werkgever, Maarten heeft als schoolverlater nog geen recht op verlof, Frank nam vorig jaar ouderschapsverlof op waardoor hij minder verlofdagen heeft.
Wat als je bedrijf tussen Kerst en Nieuwjaar gesloten is?
Wat met de medewerkers die onvoldoende verlofdagen hebben?
Medewerkers moeten verplicht hun verlofdagen opsparen voor collectieve vakantieperiodes in het bedrijf. Hun resterende verlofdagen kunnen ze op een ander tijdstip opnemen, al dan niet in overleg met de werkgever.
Voor medewerkers die geen recht hebben op verlof of over onvoldoende verlofdagen beschikken, bieden tijdelijke werkloosheidsuitkeringen een uitkomst.
Werkloosheidsuitkeringen? Inderdaad!
De RVA voorziet tijdelijke uitkeringen voor medewerkers die onvoldoende verlofdagen hebben tijdens de collectieve sluitingsperiode van hun werkgever. Ze ontvangen hiervoor daguitkeringen van 65% van hun begrensd gemiddeld loon (begrensd tot 2.671, 37 EUR per maand). Er wordt hierop 26,75% bedrijfsvoorheffing ingehouden.
Wat moet ik als werkgever hiervoor doen?
- Licht jouw sociaal secretariaat tijdig in, zodat zij de nodige documenten aan de RVA kunnen aanvragen.
- Met de loonberekening van december geef je de tijdelijke werkloosheid door.
- De medewerker ontvangt zijn/haar uitkeringen via de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen (of de vakbond, indien gesyndiceerd).
Vragen? Aarzel niet ons te contacteren.