Mieke komt in december in dienst. Bij haar vorige werkgever heeft ze al haar verlofdagen opgenomen. Maarten heeft als schoolverlater nog geen recht op verlof. En Frank nam vorig jaar ouderschapsverlof op waardoor hij dit jaar minder verlofdagen heeft.
Probleem! Want tussen kerst en nieuw ga je zelf even van de radar en sluit jouw bedrijf. Wat met de medewerkers die onvoldoende verlofdagen hebben om die periode te overbruggen?
Medewerkers met voldoende verlofdagen
Alle medewerkers met voldoende verlofdagen sparen die verplicht op voor de collectieve vakantieperiodes in je bedrijf. Hun resterende verlofdagen nemen ze op een ander tijdstip op, al dan niet in overleg met de werkgever.
Tijdelijke werkloosheidsuitkeringen voor medewerkers met onvoldoende verlofdagen
Werkloosheidsuitkeringen? Inderdaad!
De RVA voorziet tijdelijke uitkeringen voor medewerkers met onvoldoende verlofdagen om de collectieve sluitingsperiode van hun werkgever te vullen. Dit bestaat uit daguitkeringen van 65% van hun gemiddeld loon, begrensd tot 3.234,45 euro. Hierop wordt 26,75% bedrijfsvoorheffing ingehouden.
Let wel: vanaf 2024 bedraagt deze uitkering maar 60% van het begrensd gemiddeld loon.
Wat moet ik hier als werkgever voor doen?
Licht jouw sociaal secretariaat tijdig in. Dan vragen zij de nodige documenten bij de RVA aan. Bij de loonberekening van december geef je dan de dagen tijdelijke werkloosheid door.
De medewerker ontvangt de uitkeringen vanuit de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen of vanuit de vakbond indien gesyndiceerd.
Een werkloosheidsdossier kan online aangevraagd worden via https://hvw-capac.fgov.be.
De tel kwijt of ondersteuning nodig om deze medewerkers toch van centen te voorzien? Laat het ons weten.
Meer weten? Stel je vragen aan ons. We helpen je graag verder.