Het gebruik van de elektronische C3.2 of eC3.2 is al sinds 1 september 2023 mogelijk, naast de mogelijkheid van het papieren formulier.
Vanaf 1 januari 2025 valt de papieren versie weg en zal de controlekaart C3.2 verplicht elektronisch ingevuld moeten worden.
Er is wel een overgangsperiode voorzien tot 30 juni 2025.
Wat te doen als je nu al met de eC3.2 wil werken?
Wil je als werkgever al vóór 2025 het gebruik van de elektronische controlekaart invoeren? Dan kan dit op 3 manieren:
- Via een ondernemingscao
- Via een aanpassing van het arbeidsreglement
- Via een individueel akkoord met de betrokken medewerkers
Maak je gebruik van een elektronisch controleformulier, dan hoef je geen validatieboek meer bij te houden. Via de eBox ontvang je maandelijks een overzicht van de werknemers die de elektronische controlekaart gebruiken.
Nieuwe medewerkers in de bouwsector
In de bouwsector geldt een bijkomende verplichting. Bij een nieuwe indiensttreding geeft de werkgever het nummer van de niet-nominatieve controlekaart van de maand van indiensttreding in en deze van de daaropvolgende maand. Bij gebruik van een elektronische controlekaart worden de nummers 1212 en 1313 gebruikt.
Wat te doen als werknemer
De werknemer zelf registreert zich op de website socialsecurity.be of downloadt de eC32-app. Eerst legt de werknemer een verklaring op eer af om vanaf de lopende of volgende maand enkel nog elektronisch te werken. Dit akkoord moet aan de uitbetalingsinstelling en de RVA worden bezorgd.
Zit je met vragen? Ben je op zoek naar een partner om je te ondersteunen op vlak van personeelsbeleid? Bij BizPlus staan we voor je klaar. Contacteer ons nu.