Het blijft een grijze zone. Bij de ene werkgever is een nette sneaker prima. Bij de andere werkgever word je hier toch wat op nagekeken. Weten jouw medewerkers welke kledij past bij jouw bedrijfscultuur? Leg dit vast in je arbeidsreglement.
De dresscode
Kleding speelt een belangrijke rol in een goede eerste indruk bij klanten en collega’s. Je straalt er mee uit welke waarden en normen in je bedrijf voorop staan. Daarom voorzien veel bedrijven een dresscode.
Deze dresscode hangt meestal samen met de functie en de sector waarin je werkt.
Bij sommige beroepen is er een specifiek uniform. Politie en brandweer zijn hier duidelijke voorbeelden van. In de horeca zien we meestal een outfit die past bij de stijl van het restaurant. Technici en bouwvakkers dragen dan weer beschermende en praktische kleding. In bepaalde sectoren heeft de medewerker recht op een premie of vergoeding om zelf te zorgen voor de aanschaf en het onderhoud van de werkkledij!
Voor de meeste andere functies is de dagelijkse werkkleding vaak vrij casual.
Wat met foto’s of video’s op sociale media?
In de vrije tijd is je medewerker uiteraard niet gebonden aan de dresscode van het werk. Heeft jouw medewerker een leuke vakantiefoto in zwemtenue gedeeld? Verscheen er in het weekend een post over een ludiek verkleedfeestje? Dan moet dit zeker kunnen. Zolang het natuurlijk de reputatie van jouw bedrijf niet schaadt.
Andere functie, andere regels
Uiteraard kunnen er binnen hetzelfde bedrijf verschillende regels over kledij gelden. Zo zullen de richtlijnen voor een woordvoerder anders zijn dan die voor een productiearbeider.
Hoe leg je de dresscode vast?
Neem de dresscode op in je arbeidsreglement. Hoe meer afspraken op papier staan, hoe groter de gemoedsrust bij iedereen. Jouw medewerker weet wat er verwacht wordt. Jij weet wanneer je jouw medewerker hierop kan aanspreken.
Tijd om de puntjes op de i te zetten in je arbeidsreglement? BizPlus brengt dit voor jou in orde. Neem nu contact op.