Help! Wanneer zet ik de stap naar een 1e werknemer?

Vrije tijd? Wat een lachertje, die gebruik ik voor mijn administratie!
Verlof? Als ik een week per jaar neem zal het veel zijn.
Herkenbaar?

Veel ondernemers die al een aantal jaar bezig zijn, werken van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dit is nodig om de zaken draaiende te houden en de klanten tevreden. Maar vaak hoeft het daar niet bij te blijven. Soms is het goed even stil te staan en te brainstormen over waar je met je onderneming naar toe wil. Wordt het bijvoorbeeld geen tijd om personeel in dienst te nemen?

Groeipijn

Een vaak voorkomende groeipijn bij startende ondernemingen is de overstap naar personeel. De werkdruk is te hoog om als ondernemer alles alleen nog te bolwerken. De onderneming kan niet meer groeien of het gaat ten koste van de kwaliteit.
Dit is het moment waarbij ondernemers even moeten nadenken waar ze naartoe willen. Om verder te kunnen groeien, is vaak een extra werkkracht nodig. Maar hoe weet je als ondernemer of je dit financieel aankan en wat moet allemaal ondernomen worden

Checklist

Eens de keuze gemaakt is om te starten met personeel, moet nog heel wat in orde worden gebracht.
Vele ondernemers weten niet hoe ze hieraan moeten beginnen. Laat je hierin begeleiden, zo ben je zeker dat alles in orde is, want er komt heel wat bij kijken bv. aanvragen RSZ-nummer, aansluiting kinderbijslagfonds, arbeidsongevallenverzekering, opmaak arbeidsreglement, contracten, …

Naast de administratie die in orde moet zijn, zijn er nog een aantal niet onbelangrijke zaken om in acht te nemen. Hierbij zetten we ze even op een rijtje.

  • Hoe vind je de ideale werknemer? Naar welk profiel ben je op zoek en hoe ga je deze persoon vinden?
  • Wat is er allemaal nodig opdat deze werknemer zijn werk goed kan doen? Vaak moet er een kantoor gehuurd worden, aankoop bureaumateriaal, werkkledij, arbeidsgereedschap,…
  • Last but not least: hoe wil je dat deze samenwerking verloopt? Hoe zal je functioneren als werkgever? Wens je een open communicatie en transparantie of eerder veel structuur en procedures?

Neem deze zaken mee in je zoektocht naar een werknemer! Zo verhoog je de kans op een succesvol verhaal en een goede opstart van je medewerker.

Quanta Costa?

Het belangrijkste aspect is natuurlijk de kost. De personeelskosten kunnen soms hoog oplopen en als ondernemer laat je je hiervoor best begeleiden.
Een eerste stap is samenzitten met je boekhouder. Deze kan je informeren over de haalbaarheid en de marge die je mag incalculeren voor de aanwerving.
Een tweede stap is een loonkost opmaken. Wij adviseren om je te laten bijstaan door een professional. Bij een loonkost komen namelijk heel wat zaken kijken. Er zijn ook tal van maatregelen die de loonkost kunnen drukken.
De voornaamste maatregel in dit verhaal is de vermindering eerste aanwervingen. Vanaf 2016 is er voor een 1e werknemer een serieuze RSZ- bijdrage vermindering van toepassing op het loon en dit onbeperkt in de tijd. Dit is een heuse stimulans voor ondernemers.

Wens je advies of begeleiding omtrent de opstart met personeel, de keuze van een sociaal secretariaat, een loonkost op maat of de zoektocht naar jouw ideale werknemer, neem gerust contact met ons op!

Regelmatig tips ontvangen?

Blijf je graag op de hoogte van wat reilt en zeilt binnen de wereld van sociale wetgeving en personeelsbeleid? Vul dan onderstaand formulier in en je krijgt van ons regelmatig handig en onmiddellijk toepasbaar advies in je mailbox.

Wij gebruiken cookies om jouw surfervaing te verbeteren. Door te klikken op ‘cookies aanvaarden’ of verder te gaan op deze website, verklaar je je akkoord met al onze cookies. Meer info

Je kan parkeren op de site “Studiebureau Jonckheere”, parking KBC
BizPlus bevindt zich op de derde verdieping