Je medewerker is met de eigen wagen onderweg naar het werk of naar een klant en raakt helaas betrokken bij een ongeval. Ben jij hier als werkgever aansprakelijk voor?
Vergoeding in het kader van een arbeidsongeval
Is je medewerker het slachtoffer van een ongeval met de eigen wagen tijdens een verplaatsing naar een klant? Dan wordt al vaak gedacht aan een arbeidsongeval. We nemen er even de letters van de wet bij.
Een arbeidsongeval is een plotse gebeurtenis, die voorkomt tijdens en door de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, waardoor een (lichamelijk) letsel ontstaat. Een auto-ongeval tijdens de werkuren kan dus worden beschouwd als een arbeidsongeval als er letsels zijn. De arbeidsongevallenverzekering van de werkgever komt niet tussen voor schade aan de wagen of schade aan goederen.
Arbeidsgereedschap
In akkoord met jou als werkgever, gebruikt je medewerker de eigen wagen voor de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. In dit geval wordt de wagen beschouwd als arbeidsgereedschap.
De wet stelt uitdrukkelijk dat de werkgever verplicht is als een goed huisvader te zorgen voor het arbeidsgereedschap van de medewerker. Het is aan jou als werkgever om aan te tonen dat je alle nodige voorzorgen hebt genomen om de schade te vermijden.
Op basis van deze bepaling werd in het verleden reeds geoordeeld dat een werkgever moest tussenkomen in de kosten van de franchise, voor het deel van de schade die niet werd gedekt door de verzekeringspolis.
Kostenvergoeding voor het gebruik van de eigen wagen
In de meeste gevallen is een kostenvergoeding overeengekomen tussen werkgever en medewerker voor het gebruik van het privé-voertuig voor beroepsdoeleinden.
Wanneer het duidelijk is dat partijen uitdrukkelijk de bedoeling hadden een vergoeding te voorzien die alle kosten (brandstof, verzekering, slijtage, schade, …) dekt, dan kan er geen bijkomende vergoeding door de medewerker worden gevraagd voor schade aan het voertuig.
De belangrijkste boodschap? Zet zoveel mogelijk afspraken op papier, zodat dergelijke situaties voor iedereen duidelijk zijn. Wil je zeker zijn dat alles klopt? Schakel BizPlus in. Contacteer ons nu.
Meer weten? Stel je vragen aan ons. We helpen je graag verder.