Vorige week was het van duimpjes omhoog, lof uitdelen, complimentjes strooien, pluimen steken en ook schouderklopjes geven aan iedereen rondom ons, dus ook aan onze medewerkers. Maar moeten we dit niet vaker doen dan 1 dag per jaar? Moeten we 2022 niet bombarderen tot ‘het complimentenjaar’?
Oké, nu kan je dit wat ‘overdreven’ noemen en is het misschien wat kort door de bocht, maar toch zijn medewerkers van kapitaal belang in je onderneming. Zonder medewerkers geen business, niet?
Het is algemeen geweten dat Vlamingen moeite hebben om complimenten te ontvangen, maar wat nog straffer is, de nuchtere Vlaming ervaart als het ware een nog grotere drempel bij complimenten geven. We voelen er ons niet altijd even comfortabel bij. En daarom geven we er niet genoeg.
Maar ik moet je niet vertellen hoe belangrijk het is om je team te waarderen voor dat rapport dat voortijd op je bureau lag, voor die bestelling die netjes gesorteerd in het magazijn stond, voor dat grapje aan het koffieapparaat, …
Even proberen? Met deze tips werk je alvast veel schroom en gêne weg:
- Zeg dankjewel aan Laurence of Steve of Amir of Geert. Doe dit persoonlijk en niet in groep.
- Doe het alleen oprecht en recht vanuit het hart.
- Trek een flesje open en klink op de successen. Wedden dat complimenten geven dan veel beter gaat
- Krijg jij een complimentje van je klant, laat dit dan ook weten aan je medewerkers.
Gouden tip: maak een ‘wall of fame’ in je bedrijf. Nee, dat is niet dikkenekkerig, de complimenten komen jou én je team tegoed, dus waarom zou je er niet trots op mogen zijn?
En een laatste, misschien nóg grotere uitdaging: klop eens wat vaker op je eigen schouder, geef jezelf van tijd tot tijd een ‘speekmedaille’ of zeg luidop: “Dat heb ik goed gedaan!”.
Geef jij ons een complimentje?
Facebook recensie
Google review
Met een oprecht compliment aan onze huiscartooniste Leslie Saurus voor de passende illustratie.